От Безбог до Тевно езеро и обратно през х.Демяница

Bansko Jazz Fest 2011 image

© Снимка: Selo-Banya.com

С думи не може да се опише - трябва да се види

Много бях чувал за заслон Тевно езеро и красивата околност на 2512 м.н.р, но още не го бях посещавал. Всеки човек, който е бил там казва, че с думи не може да се опише - трябва да го видиш с очите си. И така един ден аз, моята съпруга Дани и нашата гостенка Андреа от Лондон, подтикнати от човешко любопитство, породено от любов към планината, решихме да направим популярният преход. Обадих се на собственика на заслона Иван Дрънков, който ни посъветва да предприемем изкачването от към Добринище - х.Безбог.

Избрахме дните събота и неделя (13-14 Август 2011), направихме необходимата подготовка, събрахме нужната екипировка и ето ни в 8:45 сутринта тръгнахме от с.Баня. Колата ни остави към 9:15 на долна станция на лифта - х.Гоце Делчев. Имайте в предвид, че таксите за ползване на лифта до х.Безбог за завишени леко (от 4 на 6 лв. на човек) и още нещо много важно - не забравяйте да си вземете достатъчно вода за прехода.

Добринище лифт хижа Безбог езеро

Езеро хижа Безбог Добринище

Преход Попово езеро Пирин Папазгьол

Хижа Безбог до Попово езеро

Това е първият от етап прехода .. така да се каже. Съветвам ви да си разделите ходенето на няколко етапа, като предварително се запознаете с маршрута, който ще поемете и се опитайте да следвате някакъв план. Ние например си разделихме изкачването така:

• • х.Безбог - Попово езеро (Поповоезерен циркус, Папазгьол - старо име)
  • • Попово езеро - Краледворски циркус
  • • Краледворски циркус - Тевно езеро, през Лява краледворска порта

Попово езеро (Папазгьол) е най-голямото от общо единадесетте Попови езера и местността около него е една от най-популярните места за посещение в сезон на летен туризъм в Пирин, защото до него се стига по лесен терен и се посещава дори от напълно неопитни туристи. Езерото е разположено на дъното на най-големия циркус в планината - Поповоезерния, който впечатлява със своите размери от 6 км дължина и 3 км ширина. Езерото е оградено от пиринските върхове Сиврия, Джано, Кралев двор, Момин двор и известният Джангал връх малко по-нагоре.

Снимки Попово езеро Безбог Пирин

Изгледи Пирин езера панорамни снимки

Краледворски циркус Пирин Краледворска порта

И така в 10:25 потеглихме от х.Безбог с намерение за нормално ходене, тъй като в раниците си бяхме натоварили храна за два дни, вода, палатки и всичко необходимо за нощувка на открито, пък и имахме достатъчно време пред нас. Малко преди 12:00 ч бяхме на Попово езеро. Кратка почивка от 15-тина минути и по една ябълка като втора закуска за деня, потеглихме към втората си цел Краледворски циркус. Там нещата вече стават по сериозни, защото започвате да се движите върху едри скали и в комбинация със сравнително по-голям наклон, започвате да усещате по-сериозното натоварване, отколкото в първата част от прехода.

Попово езеро - Краледворски циркус

Още от Попово езеро нагоре към крайната цел пътеката се превръща в "река от камъни", както нашата гостенка Андреа се изразяваше. Наложи се да преодоляваме огромни морени от заоблени скални образования, което си е сериозно изпитание. По този повод искам да ви препоръчам да набавите към екипировката си щеки за туризъм, които са невероятен помощник в случая. И така с известни спирания за кратки почивки, глътка вода и лек обяд продължихме нагоре към следващата цел Краледворска порта, която според картата трябваше да ни въведе в платото на красивото Тевно езеро. Самото преминаване на предшестващият циркус не беше нищо в сравнение с изкачването и преодоляването на въпросната порта. Наклонът е много голям, пътеката се вие на зиг заг през доста голями скали, а в най-горната част, преди самият превал пътеката е осеяна с дребни камъчета и ронлив пясък, за което са необходими сериозни усилия за успешно изкачване. Въпреки това стремежът нагоре и желанието да погледнеш отвъд портата те тласкат нагоре и забравяш за несгодите.

Връх Джангал Момини езера Тевно езеро

Краледворска порта Пирин Тевно езеро

Тевно езеро планински пешеходен маршрут

Краледворска порта

След доста "драпане" по стръмната пътека най-накрая успяхме да стъпим на върха на портата. Гледката пред нас ни вцепени и бързо забравихме за умората. Толкова невероятна красота няма как да се опише с думи. Още никой не е измислил подходящите думи за това. От връхната точка на Краледворска порта се вижда цялото плато като на длан. Заобиколено от уникалната природна гледка в циркуса Белемето и близките върхове Валявишки чукар и Момин двор, Сиврия и Джано, величественият Джангал връх на северо-изток, Тевно езеро наистина е една от най-красивите местности във високите части на Пирин. Някаква необяснима магия те обзема, не вярваш на това, което ти се случва, имаш интересното усещане, че всичко е един красив сън.

Решихме да постоим около 20-ина минути на върха на портата, за да се порадваме на страхотната гледка към Тевно езеро и цялата околност. Както по-горе съм определил "С думи не може да се опише - трябва да се види". Пожелавам на всеки, който обича планината, но все още не е посетил това невероятно красиво място на нашата планета да го направи.

Изглед Тевно езеро Краледворска порта

Тевно езеро изглед хижа 2011

Тевно езеро снимки заслон панорама

Заслон Тевно езеро

И така някъде към 16:30 ч. слязохме на заслона успешно и леко уморени разбира се. Първо настанихме нашата приятелка от Лондон в хижата, като за нейн късмет имаше свободно място отзад в новата част, където настаняването е на самостоятелни легла, а не на нарове (нари). Както по-горе споменах ние се бяхме въоръжили с палатка и всичко необходимо за екзотична нощувка на открито. След кратка почивка и глътка водка се захванахме с подготовката на "хималайката". Тя е от тези дето се опъват за секунди, но все пак процедурата изисква малко време за избор на място, разопаковане, опъване, колчета, спални чували и така след около 30 мин. седнахме на по ракийка и лека вечеря, след което се разходихме в района около хижата. Разговaряхме с други туристи, радвахме се на залеза, след което дочакахме и луната, която също като нас се показа от Краледворската порта и имахме чувството, че е само на една протегната ръка разстояние от нас. Невероятно преживяване, на което всички присъстващи там горе се възхищаваха.

Палатка нощувка заслон Тевно езеро

© Снимка: Selo-Banya.com

Тевно езеро заслон коне планина

Тевно езеро столова вечеря закуска

На пръв поглед заслон Тевно езеро ще ви се стори доста примитивен. Тоалетните кабинки са две и са отвън на 50 м от сградата, там е разположена и импровизираната баня, но не забравяйте къде се намирате. Имайте в предвид, че заслонът е построен от БТС през далечната 1972 г. и тогава е бил с капацитет за около 30 души с голям зор. След като се информирате обаче, че можете да заредите батерията на мобилния си или на така необходимият GPS ще се изненадате. Въпреки че няма електропровод до тази точка, която е на 2512 м.н.р., заслонът е електрифициран с примитивна, но ефективна мини ВЕЦ. Още повече ще се изненадате на любезните домакини, като ви предложат всякаква прясно сготвена и топла храна, като няколко вида супа, различни домашно приготвени манджи, топли аламинути, топли мекици за закуска, кафе, чай, няколко вида студена бира и няколко вида алкохол, шоколади, вафлички и мн. др. Това си е направо луксозна екстра на тази височина, която е труднодостъпна за всякакъв вид транспорт местност.

Тевно езеро залез слънце август

© Снимка: Selo-Banya.com

Тевно езеро залез облачна вечер

Изглед снимки залез Пирин Тевно езеро

Всички провизии, коравият хижар Ванката доставя през ден със своят керван от три коня и едно муле вече в продължение на повече от десетилетие, така че бъдете доволни от условията.

Заслон Тевно езеро
  Тук може да научите повече за условията в заслон Тевно езеро

Тевно езеро - хижа Демяница

Нощувката на палатка на Тевно езеро от екзотична се превърна в неприятна, защото се оказа, че нощите по това време на годината са по-хладни, отколкото очаквахме. Не само студа, но и хъркането на "колегите" от съседната палатка не ни дадоха да поспим, но трай душо нали искаш екзотика и романтика ето ти ги.

Естествено нямахме търпение да дойде сутринта и да се раздвижим, докато слънцето покаже "пипалата" си, защото преди разсъмване вече зъбите ни тракаха. Въпреки всичко не съжалявах, защото не бях спал на палатка от детските си години и усещането си струваше. Станахме към 6:40 ч. и бяхме едни от първите танцуващи около хижата в очакване на "райчо" (слънцето). Удоволствието от първите лъчи е невероятно, а гледката неповторима. Няма как да се опише, затова може да разгледате повече снимки тук в тази фотогалерия на Selo-Banya.com - Заслон Тевно езеро 2011.

Тевно езеро изгрев слънце август

Иван Дрънков заслон Тевно езеро

Изглед заслон Тевно езеро Пирин

След като се стоплихме и закусихме, събрахме палатката и приготвихме раниците за дългият път обратно. Опитните от вас със сигурност знаят, но един съвет за онези, които нямат много разходки из планините зад гърба си - не си мислете, че слизането надолу ще е по-лесно и комфортно, от колкото изкачването. Точно в 10:00 ч. потеглихме по пътеката за х.Демяница. На разклонението се почудихме дали да не поемем пътеката за х.Вихрен, но в крайна сметка се отказахме и поехме право надолу през Превалските езера, които са група от четири красиви пирински езера, разположени в Превалския циркус между върховете Валявишки чукар и Превалски чукар и седловините Мозговишка порта и Превала (Чаирска превала), в долината на река Демяница. Много красив преход по цялата си дължина, чак до х.Демяница, а от там до м.Кариерата. Пътеката следва река Демянишка през целият маршрут, което е много приятно, поради лекият бриз, шумоленето и аромата на планинската река.

Превалски езера Пирин планина

Иван Дрънков снимка диставка провизии Тевно

Хижа Демяница Пирин тевно езеро

Към 14:00 ч. бяхме на хижа Демяница, след едночасова почивка продължихме пътя надолу и към 17:30 ч. бяхме на м.Кариерата над Банско, където ни чакаше нашият транспорт до Баня, където ни очакваше приятното усещане на минералната вода на плажа в Баня. Останахме много доволни от прехода и някак си камък ми падна от сърцето, че успяхме да се насладим и да заредим творческа енергия от невероятното излъчване на много специалното Тевно езеро.